Op weg naar Alice Springs en verder

12 september 2017 - Erldunda, Australië

Lieve lezers,

De vorige keer tijdens het posten van de blog maakten we gebruik van de wifi bij de McDonalds onder het genot van een McFlurry met hele maltesers erin. Mocht ik deze nogmaals eten, zal ik er een foto van posten. Helaas is het vandaag niet zo’n feest. We zitten nu in de lobby van een camping op hun gratis wifi, zonder een lekker ijsje erbij.  We hebben weer een paar dingen gedaan op onze mooie reis. Zo zijn we een dag na de eerste blog een wandeling gaan maken (bij Katherine Gorge). Hierbij zijn we naar een rivier gelopen om daar heerlijk te zwemmen. Onderweg kwamen we in een stukje bos waar heel veel vlinders zaten. Zodra je langs de rotsen liep, vlogen ze weg en liep je in een soort wolk van vlinders. Dit was erg mooi om te zien. Bij het zwempunt aangekomen waren we helemaal alleen. Dit komt deze reis vaker voor, het is hier low season dus de drukte valt mee. Zowel bij de sights als op de campings. Middels een omweg kwamen we helemaal bezweet maar voldaan weer bij de camper aan. Daar zagen we nog een wallaby met een baby in de buidel. Deze liet zich helaas niet zien, maar aan het bewegen in de buidel kon je wel zien dat er één in zat.

De volgende dag hebben we gezwommen in een rivier van ca 34 graden celcius (Bitter Springs). Dit was een beetje raar, omdat je niet denkt dat de rivier zo warm is. In deze rivier zitten zoetwaterkrokodillen. Anders dan bij de zoutwaterkrokodillen, kan je hier gewoon in de rivier zwemmen. Helaas zijn we er geen tegen gekomen. Wel hoorden we dat de rivier pas net weer open was omdat er een week geleden een zoutwaterkrokodil gezien was. En daar wil je echt niet bij zwemmen. Maar gelukkig voor ons was hij weer weg en konden we genieten van dit thermale bad.

Helaas zijn de afstanden hier wat verder dan in Nederland. Zo hebben we ca 1100 km af moeten leggen in twee dagen zonder op de route veel te kunnen zien behalve bomen en grassen. Wel loopt hier het vee, net zoals in IJsland de schapen, vrij rond. Je moet dus oppassen dat je er geen aanrijd. Gelukkig zijn de wegen op dit stuk bijna kaarsrecht en rijden we alleen overdag (wat ook geadviseerd word, anders zijn we niet verzekerd). Dus zien we het vee al van een grote afstand. Helaas stopt niet iedereen met rijden ’s nachts. Dit resulteert in een hoop dode dieren, waaronder koeien, wallaby’s en kangoeroes. Erg jammer van dit mooie wildlife. Wel hebben we al 1 grote levende kangoeroe gezien. Hopelijk gaan we er de komende dagen nog meer zien in het wild.

Vandaag hebben we een dagtour gemaakt door de West MacDonnall Ranges. Hier zijn we naar verschillende plekken gereden met veel natuur. Onderweg vanaf een lookout waarbij de camera er even mee stopte (stomme sd-kaart) zagen we een grote hagedis. Deze liep ineens over ons pad, wel even raar om te zien. De foto zal ik erbij voegen. De hagedis schatte wij op zo’n 70cm lang. Gelukkig bleef hij goed zitten voor de fotoshoot van Ronald.

We overnachten vandaag zo’n 200km ten zuiden van Alice Springs, onder een hele mooie sterrenhemel (hier is het al 8 uur en omdat het winter is dus al donker dus zien we de sterren al goed). Morgen gaan we onderweg naar Uluru, oftewel Ayers Rock, en de Kings Canyon. In deze twee gebieden gaan we veel lopen, hopelijk nog meer wildlife spotten en genieten van de mooie zonsopkomsten en –ondergangen. Zodra we weer in bewoond gebied zitten zal ik hier onze belevenissen over posten.

Groetjes Ronald en Ilona

1. Annie Rutten:
    Fijn om weer een verslag te lezen. En wat een mooie foto's. Groeten Pa en Ma
  2. Marieke:
    12 september 2017
    Mmmmm McFlurry met maltesers! Klinkt goed! Die krokodillen daarentegen.... Fijn vervolg van jullie reis! Wij kijken weer uit naar jullie volgende avonturen.
  3. Wieneke:
    12 september 2017
    Gave reis zijn jullie aan het maken hoor! En mooie foto's! Ik krijg alweer heimwee bij het lezen van jullie verhalen!

Geniet ervan!

Ps; bij de Target is ook gratis WiFi 😉
  4. Lieve Versteijne:
    12 september 2017
    Wauwww wat gaaf Ilona en Ronald!! Heel veel plezier weer de komende dagen, ik kijk uit naar jullie volgende blog :) kusss