Steden. Niet echt ons ding, maar wel een aangename tussenstop.

10 oktober 2017 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Lieve lezers,

We wilden afwisseling van alle natuur en wildlife, dus hebben we in onze vakantie een paar dagen ingepland om steden te bekijken. Wij zijn meer van de natuur, maar als afwisseling is een stedentrip erg prettig.

We zijn gestart in Brisbane. Hier hadden we effectief een halve dag om de stad te bekijken. De camper moest om 10:00u ’s ochtends ingeleverd worden en de volgende zouden we per trein naar Sydney reizen. We hadden niet echt een plan wat we wilden zien en dit hadden we ook niet vooraf voorbereid. Het centrum was op loopafstand van ons hostel en zijn daar naar toegelopen. Uiteindelijk hebben we in Brisbane alleen geshopt en een pitshop bij de Red Rooster gemaakt. We verder weinig van de stad gezien. Het shoppen was erg leuk en we zijn weer een paar souvenirs rijker geworden.

Na Brisbane kwam Sydney. Hier hadden we twee hele dagen. Volgens velen veel te kort. Voor ons ruim voldoende. We hadden een Airbnb geboekt in de hippe wijk Newtown, waar we in het appartement van een Australisch stel logeerde. In het appartement was een klein konijntje waar we mee konden knuffelen, zodat ik ons eigen konijntje een beetje minder hoefde te missen. De Airbnb was super fijn (=een goed bed en een warme douche, de kwaliteit van het bed in de laatste camper liet toch wel te wensen over) en vanuit hier hebben we Sydney verkend.

De eerste volle dag in Sydney was een beetje overweldigend. Zoals je weet is Sydney een grote stad, met veel inwoners en toeristen. We hadden tot dusver nauwelijks mensen, c.q. toeristen gezien, dus het was een grote omschakeling. De ruim (volgens bewoners) 40% van de toeristen zijn Aziatisch. De selfiesticks en familieportretten vliegen echt om de oren. Ze zijn overal, veelal in behoorlijke grote groepen omdat ze deelnemen aan een rondleiding of dagtrip. Ook aan de hoge gebouwen moesten we even wennen. De tientallen verdiepingen hoogte, en de redelijk nauwe straten er tussen waren we niet echt meer gewend. Het Opera House viel ons een beetje tegen. Het is leuk om er te zijn, maar deze was toe aan een flinke schoonmaakbeurt. Van dichtbij zie je ook meer details van het ontwerp. Dan concluderen we toch al gauw dat de witte bovenkant ‘wel leuk’ is, maar de rest van het pand eigenlijk spuuglelijk is. Of eigenlijk: je moet er van houden. Niet iets voor ons dus. Tot slot eindigden we op Bondi Beach, het grote toeristische (surf)strand van Sydney. Leuk om te zien wat mensen met golven kunnen en nog leuker om ook wat meer natuur (o.a. kliffen) binnen Sydney te treffen.

De tweede dag in Sydney waren we al meer gewend aan de drukte en konden we de stad meer waarderen. We zijn die dag met de ferry naar Manly Beach gegaan. Ik op een boot gaat vaak niet zo goed, maar deze ferry kon ik goed hebben (niet misselijk/zeeziek geworden). Bij de terminal van de ferry werden we aangesproken door een man die in 1957 van Geldrop naar Australië is geëmigreerd. Hij vertelde ons in het Nederlands dat hij op zijn 19e met de boot naar Sydney is gegaan. Deze reis duurde ruim 6 weken. In die tijd kreeg je van de Nederlandse en Australische overheid geld om te emigreren, dus daar maakte hij gebruik van. Hij was jong en had wel zin in een avontuur. De man is met een Australische getrouwd en al ruim 20 jaar niet meer in Nederland geweest. Ondanks dat sprak hij nog goed Nederlands. Alleen getallen waren lastig. Je merkte zelfs dat hij zijn Brabantse accent nog niet was verloren. Het was erg leuk om even met deze man te praten. Zo krijg je toch een beter idee waarom mensen hier naar toe emigreren.

Per vliegtuig reisden we vanuit Sydney naar Auckland, onze derde stad in een paar dagen. Eindelijk in Nieuw-Zeeland! Dit was het allereerste uitgangspunt voor het plannen van deze grote reis, en we zijn blij dat we er zijn. Ook in Auckland hebben we, net zoals in Brisbane, weinig van de stad gezien. We hebben de dag die we in Auckland hadden besteed op een eiland net buiten de haven van Auckland. Een vulkanisch eiland van ongeveer 600 jaar oud. Voor het gemiddelde vulkanische eiland nog erg jong. Ja, weer op een boot, en ook deze keer ging het goed. Het eiland was heel mooi. Alleen jammer van de bewolking en de regen, waardoor we op de top van de berg weinig zagen van het mooie uitzicht was ons beloofd was. Het voordeel van regen is een prachtige groene natuur die in groot contrast stond met de grote brokken zwarte gesteente waarop de vegetatie gegroeid is.

Het rijden in de stad met een camper is veelal niet handig en soms moeten we een nacht overbruggen voordat we een camper op moeten halen. Voor die momenten hebben wij een paar hostels geboekt. Het valt ons op dat hierin heel veel verschillen zitten. Omdat we geen onbeperkt budget hebben (lees: we boeken liever een excursie of een ferry van dat geld), hebben we vaak één van de goedkoopste hostels. Soms krijg je voor dat geld een goed bed, een warme douche en een ruime kamer. Maar soms krijg je een kamer waar je nauwelijks je kont kan keren, met een doorgezakt bed en kakkerlakken die over de grond kruipen. In de laatste nacht regende het, en bleek zelfs het plafond te druppen. Gelukkig hebben we nu weer een hele fijne camper. Deze is een recenter, maar vooral schoner en kwaliteit een heel stuk beter dan de vorige camper. De bedden liggen gelukkig erg lekker dus zullen we iedere keer goed uitgerust zijn om veel dingen te ondernemen

De komende weken zal ik jullie meenemen in onze avonturen in Nieuw-Zeeland. ]We gaan onder andere dolfijnen spotten (en hopelijk mee zwemmen), een traditionele Maori maaltijd (Hangi) nuttigen en vele locaties uit de Lord of the Rings films bezoeken..

Groetjes Ronald en Ilona

Wist je dat:

-       We in Australië totaal 6540km met de camper hebben gereden;

-       We al in de 5e tijdzone beland zijn;

-       Ilona al 5 boeken heeft uitgelezen tijdens deze vakantie;

-       Ronald al 50 bladzijden in zijn eerste boek heeft gelezen (want hij is druk met foto’s);

-       We ongeveer 3700 foto’s hebben van de vakantie, wat voor Ronald relatief echt heel weinig is;

-       Ronald de fotoboeken van Australië al af heeft;

-       Ilona inmiddels ontelbaar keer gestoken is door muggen. De muggen in Nieuw Zeeland en Zuid-Oost Australië geven gelukkig geen allergische reactie meer, in tegenstelling tot de muggen in de regio van Darwin en Cairns;

-       Ilona haar bruine kleur, die ze zo mooi in Australië heeft opgebouwd, inmiddels in NZ alweer aan het verliezen is;

-       Ronald de batterijen voor zijn camera niet in de camper kan opladen (en al het andere wel) en heel proactief op zoek is naar stopcontacten in visitor centre’s, toiletgebouwen, verhuurpunten e.d.;

-       We bij vrijwel iedere excursie wel een Nederlander, Duitser en een Fransoos tegenkomen;

-       We bij de Pak ’N Save (zegmaar de Ikea onder de supermarkten in Nieuw-Zeeland) een volledig Nederland schap tegenkwamen, inclusief drop, stroopwafels en appelmoes;

-       We op de eerste dag Nieuw-Zeeland al meer regen hebben gehad dan in de hele vakantie in Australië.

1. Esther:
    10 oktober 2017
    Mooi om te lezen jullie reis avonturen
  2. Alinda:
    10 oktober 2017
    De reis klinkt fantastisch! Jullie ervaringen met Sydney/Auckland zijn gelijk aan die van mij ;) gelukkig nu NZ waar je aan natuurschoon je ogen uitkijkt 😍 Doen jullie noord en zuid? Over zeeziek gesproken. Als jullie naar zuid gaan, gaan jullie dan met de boot van wellington naar picton?
    Groetjes Alinda
  3. Mariella:
    10 oktober 2017
    Wat een leuk verhaal weer. Geniet er van buurtjes. Jullie huis staat er nog hoor 😉
  4. Ellen:
    10 oktober 2017
    Leuk weer om te lezen, Haha, ook de wist-je-datjes! Geniet er nog lekker van! Weer terug de natuur in heerlijk! Doet het voor mij ook vaak stukken beter dan steden!
  5. Wolter-kees bouknegt:
    10 oktober 2017
    Mooi dat jullie het zo naar de zin hebben daar! Veel plezier, groetjes van hilde en wk
  6. Peter van der zee:
    11 oktober 2017
    Leuk om te lezen wat een belevenis ook nog veel plezier in nieuw zeeland
  7. Carin:
    13 oktober 2017
    Mooi, mooi, mooi! Wat een mooie herinneringen voor de toekomst.
    Het was weer genieten om mee te reizen met jullie.