Afsluiting van onze geweldige reis.

6 november 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na morgen zit onze reis er helaas alweer op. Dit is dan ook de laatste blog. De afgelopen week hebben we weer mooie dingen gezien. Zo hebben we een rondvaart in Milford Sound gehad, waar we de eerste Hector dolfijnen hebben gezien. Het was maar eventjes, maar het was super om deze dieren in het wild te zien (zeker voor mij als dolfijnenliefhebber). Milford Sound is de enige, via weg toegankelijke Fjord die het gebied ‘Fjordland’ rijk is. Prachtig natuur en de cruise mag zeker niet gemist worden als je op het Zuidereiland bent

Op het Zuidereiland hadden wij nog relatief weinig wildlife gezien. Het zuidelijke gebied, de Catlins, gaf ons gelegenheid om hier iets aan te doen. Dit was een kustgebied met nauwelijks bergen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de lokale zeeleeuw. Op het Noordereiland zagen we al veel zeehonden, maar de zeeleeuwen waren een flinke slag groter. Ze liggen lekker te relaxen op het strand en je kan dicht bij ze in de buurt komen. Eén zeeleeuw liet ons zelfs schikken toen we op het strand liepen. Hij kwam namelijk op twee meter afstand van ons uit het water. Gelukkig was hij meer geïnteresseerd in de vis die hij net had gevangen dan in ons. Hij at rustig zijn vis op en ging weer het water in. We zijn ook op het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland, het plaatje Bluff, geweest. Dit was het verste punt van Nederland af. Het punt zelf stelde niet heel veel voor. Er stond een bord met de afstand naar circa 15 wereldsteden en een paar nabijgelegen eilanden. Dat was het. Volgens de navigatie waren we inmiddels 18.664 kilometer van Nederland verwijdert. Vanaf dit punt kwamen we alleen nog maar dichterbij

Na ons uitstapje langs de zuidkust zijn we weer de bergen ingetrokken. Op ons programma stond drie dagen wandelen in de regio van Mount Cook. Een regio die niet direct bereikbaar is van de westkust en wij dus via het zuiden moesten bereiken. Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Het begon mooi met een camping aan het meer Pukaiki, met een rechtstreeks uitzicht op vrijwel de gehele bergketen waar Mount Cook onderdeel vanuit maakt. Dit was het beste uitzicht vanaf een camping dat we tot nu toe gehad hebben. Helaas gooide het weer flink roet in ons programma. Er was regen voorspeld voor de komende dagen. De volgende ochtend wakker wordend was er echter nog steeds een blauwe lucht met her en der een wolkje. Mount Cook zelf konden we niet meer zien, vanwege enkele wolken. Alles leek nog goed. Na een uur later aangekomen te zijn in Mount Cook Village bleek het behoorlijk hard en veel te regenen. Al onze geplande wandelingen vielen in het water. Uiteindelijk hebben we met poncho en paraplu nog twee korte wandelingen kunnen maken. Daarna hebben we nieuwe plannen gemaakt en zijn we verder gereden. Hoewel we verwachtte dat we alleen nog maar regen zouden krijgen, bleek dat het buiten de bergketen tot  vandaag nog volop goed weer was. In Mount Cook regent het nog steeds. Het weerbericht leert ons dat het er morgen zelfs gaat sneeuwen. Al met al hebben we dus veel geluk gehad met het weer hier. Op vier weken hebben wij totaal slechts drie dagen regen gehad. Dit is erg uniek voor hier.

We zijn na Mount Cook eerst naar Mount Sunday gereden. Ronald had dit ergens gelezen. Deze berg stond echter nauwelijks op kaarten en op borden. Dit vonden we raar, omdat het best een bekende berg is. Althans, dat dacht we. De stad Edoras uit de LOTR films is hier opgenomen. Al met al bleek dat de berg (eigenlijk meer een heuvel in een vallei) vooral door LOTR fans bezocht werd en zelfs niet in de Lonely Planet voorkwam. Voor de niet LOTR fan, wordt het blijkbaar niet als highlight gezien. De relatief kleine berg geeft een 360 graden uitzicht over de vallei en de omringende bergen. Om bij de parkeerplaats te komen moesten we 24km op een gravelweg rijden en door een rivier lopen om op de berg te komen. Het uitzicht was weer belonend. Wat ons betreft was de natuur prachtig en mag dit gebied in elke reisbeschrijving opgenomen worden.

Na Mount Sunday zijn we doorgereden naar Akaroa, ten westen van Christchurch. Deze stad ligt op een schiereiland die lang geleden is gevormd door de uitbarsting van drie vulkanen. Als echte toeristen volgden wij de toeristische route. Deze leidde ons over smalle kronkelweggetjes over de toppen van de bergen (Summit Road) via een omweg naar Akaroa. Wederom met mooie uitzichten over de groene weide en verschillende baaien. Rondom het schiereiland waar Akaroa op ligt is een van de grootste populatie aan Hector dolfijnen te vinden. Omdat ik toch wel erg graag wat meer wilde zien dan een glimp van een dolfijn, hebben we hier, na enig wikken en wegen, nogmaals een dolfijnentour gemaakt. Nadat we eerst een paar pinguïns en zeehonden gezien hadden, zagen we eindelijk dolfijnen! (Ik maximaal happy!) Een groep van zeker vijf Hector dolfijnen zwom een tijdje mee met de boot waar we op zaten. Hierdoor zagen we ze van erg dichtbij (we hingen er ongeveer een meter boven) en konden ze goed bekijken. Voor mij was dit een hele mooie afsluiting van de vakantie.

Een tip van een campingeigenaar leidde ons naar New Brighton, een dorp/gemeente net naast Christchurch. Hij had het over een vuurwerkshow die hier regelmatig plaats vond en spendeerde er weinig woorden aan. Ter plekke aangekomen leek het alsof heel Christchurch was uitgelopen. Achteraf ontdekten we dat ze hier ‘Guy Fawkes day’ vieren. Dit is een Britse feestdag waarbij er traditioneel vuurwerk wordt afgestoken. Omdat Nieuw-Zeeland ooit een Britse kolonie was, hebben ze deze feestdag overgenomen. De show was op een pier en had als thema Star Wars. Een mooie vuurwerkshow op de filmmuziek. Filmpjes hiervan zijn te vinden op Youtube. Zoek hierbij op Guy Fawkes firework New Brighton. Van dit jaar staat er nog niet op, maar deze zal er binnenkort wel bijkomen. Filmpjes van andere jaren zijn ook mooi om te zien.

Vandaag hebben we Christchurch verkend, als afsluiter van onze reis. Nadat we afscheid hebben genomen van ons tijdelijk onderkomen in de vorm van de camper, zijn we naar een hostel in het centrum van Christchurch gereisd. Dit is het beste hostel tijdens deze reis, een goede afsluiter dus. Overigens is dit niet bijster ingewikkeld, na de forse kakkerlakken en tot de bodem doorgelegen bedden die we in Australië hebben gehad. Christchurch is een stad die nog steeds herstellende is van de grote aardbeving in 2011. Er zijn veel nieuwe gebouwen in het centrum. Op veel plaatsen staan kranen of zijn grote open parkeetplaatsen. Vrijwel alle parkeergarages zijn ingestort en verwijdert. Opvallend is dat de wat oudere gebouwen soms gestut worden met balken, of zelfs met complete zeecontainers (we zagen er 1 die gestut werd door 18 grote containers). We bezochten Quake City, een indrukwekkend museum over de ravage die de 2011, en vele eerdere aardbevingen, in Christchurch hebben aangericht. Het wordt dan pijnlijk duidelijk waarom Christchurch na al die jaren nog steeds zo op z’n kop staat en met wederopbouw bezig is.

Op dit moment zitten we in het laatste hostel. Dat betekent nog 1 nacht tot onze vlucht naar huis. Morgen lokale tijd om 12 uur stijgen we op, om 37 uur later, met een pitstop van enkele uren in Singapore, te landen in Nederland.

We hebben erg genoten van onze reis, en wij hopen dat jullie mee hebben kunnen genieten via deze blog. We zien jullie gauw weer!

Groetjes Ronald en Ilona

1. Annie Rutten:
    6 november 2017
    Weer een heel mooi verhaal. Een goede terug reis en we zien elkaar heeeeeeel snel. Groeten pa en ma
  2. Esmeralda:
    6 november 2017
    Wat gaat de tijd al weer snel! Wat super dat je toch de dolfijnen van dicht bij hebt kunnen zien!
  3. Heleen:
    6 november 2017
    Jullie reis is alweer ten einde!
    Goede reis naar huis!
  4. Peter van der zee:
    6 november 2017
    Weer een mooi verslag nog ff fijne dag en genieten en dan helaas terug
  5. Joost:
    6 november 2017
    Het was super om jullie via het blog te volgen. Goede reis terug!
  6. Ardiëlla:
    6 november 2017
    Het was super om jullie reis op deze manier mee te kunnen volgen! Een hele goede terugreis!
  7. Tessie:
    6 november 2017
    Nogmaals geweldig om jullie zo te kunnen volgen. Veilige terugreis!
  8. Marieke:
    6 november 2017
    Ik schat in dat Ronald snel een fotoalbum (of meerdere;-)) klaar heeft die ik graag kom bekijken! Goede en veilige terugreis! Groetjes Marieke