Even acclimatiseren.

23 september 2017 - Townsville, Australië

Wow, wat een verandering in landschap en klimaat. Na de eerste twee weken in droog, zanderig en rood landschap te hebben rondgereden, zijn we nu in een combinatie van zee en regenwoud beland. De overgang is zo groot, dat we even een dag of twee nodig hebben gehad om te wennen. Zelfs het autorijden is anders aan de oostkust van Australië. In het Northern Territory waren de wegen redelijk recht, kwamen we weinig andere automobilisten tegen en werden alle bezienswaardigheden en campings ruim van tevoren aangegeven. De vele roadtrains maakten de weg daar onveilig. Hier is dat wel wat anders. De eerste dag in deze regio belandde we in de drukte van de noordelijke metropool Cairns. De vele auto’s en ‘gewone’ vrachtwagens maken hier de weg onveilig. Er zijn tal van rotondes en bochtige bergwegen waar de bochten soms met maximaal 30km/h genomen kunnen worden. Met volop regen op de eerste dag (volgens locals één van de weinige regendagen) is het contrast compleet. In het Northern Territory hadden we immers geen drup gehad. De plaatsen, zoals campings, staan een stuk slechter aangegeven. De eerste camping hebben we bijna gemist, omdat het bord slechts enkele meters van de weg af stond.

De eerste nacht in de camper was even wennen. Niet om de camper, maar met name om de locatie. We stonden op een camping midden in het regenwoud. Wel was het ’s nachts heerlijk rustig met alleen wat regengeluiden op het dak. Ondanks  de regen, is de temperatuur erg prettig. En ook als het niet regent, is het nog best vochtig hier. Een heel ander klimaat dan waarin we de afgelopen 2 weken hebben geleefd dus.

Helaas kan niet alles op vakantie perfect gaan. Voordat we naar Cairns vlogen is alles zonder problemen verlopen. De vlucht had ruim een uur vertraging en in Cairns bleek dat het hostel dat we hadden geboekt niet meer te bestaan. Na een omweg kwamen we uiteindelijk in het goede hostel terecht. Omdat wij niet op de hoogte waren gebracht van de wisseling van het hostel, kregen we wel een upgrade van kamer en een gratis ontbijt. Het ontbijt bestond echter wel geteld uit twee toast en een beetje honing. Nouja, aan alle nadelen zitten ook voordelen, en vice versa. .

Daarnaast is de camper die we nu mee hebben gekregen wat minder goed dan de vorige camper. Het is hetzelfde type camper, alleen dan iets meer gebruikt.. Er staat 250.000km meer op de teller en dat merk je tijdens het rijden. De auto schokt meer en het interieur heeft al behoorlijk wat geleden. Maar alles werkt, het is schoon en de bedden slapen goed, en dat is het belangrijkste.

Het weer hier aan de oostkust is wederom heerlijk. Het is overdag rond de 28 graden (’s nachts rond 18 graden) en de meeste dagen hebben we volop zon. Na de eerste paar dagen met regen hebben we verder alleen maar mooi weer gehad gelukkig. De omgeving is hier wel minder afwisselend dan in de Northern Territory. Dat komt waarschijnlijk ook omdat we hier minder grote afstanden per dag afleggen.  Maar we hebben al een aantal mooie watervallen gezien en zijn al gaan snorkelen in het Outer Great Barrier Reef. Helaas voor mij was dit wel een bevestiging dat ik geen zeebenen heb, maar buiten dat heb ik genoten van de vele foto’s die Ronald met de onderwatercamera heeft gemaakt. Morgen gaan we naar Magnetic Island waar we hopelijk ook op veel plekken kunnen snorkelen (niet meer op open zee, maar meer in een baai). We hebben vandaag ons eigen snorkelsetje gehaald dus dat moet helemaal goed gaan komen. Daarnaast zijn er op dit eiland veel wilde koala’s die we hopelijk gaan zien. Hier hebben we beide veel zin in.

Groetjes Ronald en Ilona